Podsumowanie 16. Festiwalu Filmu Niemego

W dniach 3-6 grudnia 2015 roku odbył się 16. Festiwal Filmu Niemego. Motywem przewodnim tegorocznej edycji, przypadającej w 120. rocznicę narodzin X Muzy, były tajemnice, mistyczne poszukiwania i dotknięcia nieznanego. W ramach imprezy, organizowanej przez krakowską Fundację Dla Kina i Kino Pod Baranami, zostało zaprezentowanych 13 filmów niemych. Muzykę podczas projekcji wykonali na żywo uznani artyści.

Program szesnastej edycji festiwalu koncentrował się przede wszystkim na kinie grozy, zarówno w europejskim, jak i amerykańskim wydaniu, a także na filmach spod znaku fantastyki. W repertuarze znalazły się dzieła niemieckiego ekspresjonizmu (Ręce Orlaka w reżyserii Roberta Wiene, Zmęczona śmierć Fritza Langa czy Kot i kanarek Paula Leniego – zrealizowany już w Stanach Zjednoczonych horror z akcentami komediowymi), filmy awangardowe i eksperymentalne (Upadek domu Usherów – impresjonistyczny majstersztyk Jeana Epsteina, Tajemnice duszy – przesiąknięty freudowską symboliką dramat psychoanalityczny w reżyserii G. W. Pabsta czy Furman śmierci Victora Sjöströma, arcydzieło szwedzkiej szkoły filmowej), klasyki kina (Upiór w operze Ruperta Juliana czy Wampiry – „serial” Louisa Feuillade’a, który porwał publiczność na początku ubiegłego wieku), a także niespodziewane odkrycia, jak Przybysz z ciemności – jedna z najbardziej niezwykłych produkcji niemych w historii czeskiej kinematografii.

Świat fantastyki odsłonili przed widzami twórcy Podróży na Księżyc – pierwszego filmu science fiction, Alicji w Krainie Czarów oraz Zewu Cthulhu – współczesnej adaptacji legendarnego opowiadania H. P. Lovecrafta, zrealizowanej w konwencji kina niemego.

Postscriptum do festiwalu stanowił pokaz specjalny cyfrowo odrestaurowanego polskiego dramatu Ludzie bez jutra z muzyką na żywo duetu Sza/Za z okazji obchodów 60-lecia Filmoteki Narodowej. Film przez lata był uznawany za zaginiony, a jego odkrycie okazało się prawdziwą sensacją. Pokaz w Kinie Pod Baranami odbył się dzień po warszawskiej premierze, 16 grudnia.

Projekcjom filmowym towarzyszyła muzyka na żywo. Festiwal znany jest z nowatorskich i odważnych zestawień filmowo-muzycznych, które łączą eksperymentalne podejście z szacunkiem dla historii kina. W tym roku widzowie usłyszeli młody krakowski zespół SALK, który zaproponował minimalistyczną mieszankę muzyki elektronicznej i kameralnej; solowy projekt 3FoNIA, czyli Jacka Mazurkiewicza na kontrabasie, a także dwa tria łączące muzykę akustyczną i elektronikę: Anna ZIELIŃSKA/Rafał IWAŃSKI/Wojtek JACHNA oraz Slalom (Tyciński/Weber/Zemler). Ponadto na scenie Kina Pod Baranami wystąpiła czeska grupa Neuvěřitelno, rodzimy producent muzyczny 1988 (Przemysław Jankowiak), oryginalne trio Malerai, komponujące utwory do języków świata, a także wieloletni przyjaciele festiwalu: Semi-Invented Trio, czyli krakowski kompozytor muzyki filmowej (Pręgi, Zbliżenia, Obywatel) – Adrian Konarski w towarzystwie Sławomira Bernego (perkusja) i Michała Chytrzyńskiego (skrzypce) oraz ulubiony taper Krakowa – profesor Lesław Lic.

Festiwal Filmu Niemego – jak co roku – przygotował również specjalną odsłonę Baranków Dzieciom ? poranków filmowych dla rodzin. Z pomocą animatorek ze Sztukolotni maluchy konstruowały zabawki optyczne na wzór tych z pionierskiego okresu kina, a także wzięły udział w pokazie Podróży na Księżyc z muzyką na żywo zespołu SALK, wraz z którym stworzyły akompaniament do krótkiego fragmentu filmu.

Po raz kolejny wydarzeniem towarzyszącym festiwalowi był mapping na dziedzińcu Pałacu pod Baranami, inspirowany filmami niemymi (visuals: Julie Land /MotionArt/, audio: Szymon Folwarczny /Stealpot/), zaś w sobotnią noc organizatorzy zaprosili widzów do klubu Betel na afterparty, podczas którego do filmu Alicja w Krainie Czarów zagrał DJ Kixnare.

designed by teslathemes & MODIFIED BY J